Här kan du som medlem tipsa oss om nyheter som du tycker är lämpliga att publicera på Portalen.
av Andjul » tor 28 jan 2010, 14:29
Jag är faktiskt förvånad över att ingen postat detta ännu!? http://www.idg.se/2.1085/1.289342/ipad-ar-har
Ny regel: Lägg ingenting på fordonet som ska meckas, det försvinner vid provkörning!
-

Andjul
- V.I.P.
-
av Lasse B » tor 28 jan 2010, 16:41
För mig är detta en riktig vill-ha-pryl!  Men vad ska den ersätta av alla andra prylar? Billig är den också. Iallafall om man jämför med förhandstipsen.  Can't wait.
-

Lasse B
- V.I.P.
-
-
av HampZZ » tor 28 jan 2010, 17:36
måste ju va sjukt smidigt att ha med sig och kasta in bilder på...visa för andra osv..kanske ev redigera?
-

HampZZ
- V.I.P.
-
-
av zmith » tor 28 jan 2010, 19:05
Eh.. det är en iphone, fast för jobbig för att bära med och för klen för att köra något vettigt program på, har max 64gb minne vilket tar slut redigt snabbt om man vill ha något på den. Tycker det är lite väl svagt för att vara Apple i min mening. Vilket iofs kan vara bra, en grejj mindre att slösa pengar på! 
-

zmith
- V.I.P.
-
-
av Lasse B » tor 28 jan 2010, 19:49
zmith skrev:Eh.. det är en iphone, fast för jobbig för att bära med och för klen för att köra något vettigt program på, har max 64gb minne vilket tar slut redigt snabbt om man vill ha något på den. Tycker det är lite väl svagt för att vara Apple i min mening. Vilket iofs kan vara bra, en grejj mindre att slösa pengar på! 
Det är ingen telefon. Inte heller kamera, eller ens Flash. Det är mer en liten laptop eller en stor iPod touch. Jag är imponerar av Apple sedan innan. Men nu på senare år har man verkligen excellerat i marknadsanalys och nya affärsmodeller. 140.000 olika applikationer har man nu lyckats få andra att göra till sina iPhones. Sammanlag 3 miljarder  nedladdningar. Fanns inte för tre år sedan. 
-

Lasse B
- V.I.P.
-
-
av Robert L » fre 29 jan 2010, 16:49
HampZZ skrev:måste ju va sjukt smidigt att ha med sig och kasta in bilder på...visa för andra osv..kanske ev redigera?
Jag skulle hellre säga att den var stor och klumpig för det ändamålet. Lär knappast gå installera och köra DPP eller PS i den heller. Helt ärligt så blev jag inte alls impad av denna pad. För stor, tung eller klen prestanda för att ersätta något av dator eller telefon. Skulle vara e-reader den kan ersätta, men för att vara en sådan så är den på tok för dyr. Edit: e-reader heter det...
Fotointresse.se administratör
Stolt medlem i 10fps klubben...
-
Robert L
- Administratör
-
av xTZ » fre 29 jan 2010, 18:22
måste bara skriva! mycket besviken på denna produkt!! varför inte basera hela enheten på mac basen med ett OSx operativ eller liknande. inte ipod touch systemet, var sugen på denna men efter realesen så försvann det suget.. 
'Patrik Dahlgren' 
-

xTZ
- Medlem
-
av Johan » fre 29 jan 2010, 18:25
xTZ skrev:måste bara skriva! mycket besviken på denna produkt!! varför inte basera hela enheten på mac basen med ett OSx operativ eller liknande. inte ipod touch systemet, var sugen på denna men efter realesen så försvann det suget.. 
Håller helt och hållet med dig xTZ... /Johan
Fotointresse.se administratör, grundare
-

Johan
- Administratör
-
-
av HampZZ » fre 29 jan 2010, 18:41
jo det va ju helt sant..bättre prestanda o mer som en pek data så hade den varit nice.
-

HampZZ
- V.I.P.
-
-
av Robert L » fre 29 jan 2010, 20:55
Läste på lite om den och den är ungefär lika kompetent som en iPod touch med 3G modem om man väljer den varianten. Det går inte att köra vilka filmer man vill på den, det är specade format. (Troligen för att göra filmbolagen glada och för att den inte har tillräckligt med prestanda för att kunna packa upp MKV filer.) Den stöder inte heller FullHD, inte ens på extern skärm. Har ingen USB port eller inbyggd kortläsare. Det finns en USB-Kamera adapter och en SD adapter, du får alltså förlita dig på att kunna tanka från kameran med sladd om du inte har SD kort. Raw konverterare, Photoshop mm är bara att glömma. Det är apps från Appstore som gäller.  Visst, den är relativt billig, men jag skulle nog lägga till lite och gå på en Mac Book och ett 3G modem. Edit: Glömde, det går inte att använda den som vanlig telefon även om man väljer 3G varianten. Så i mina ögon var det inte mycket den kommer att ersätta, bara en sak till att släpa på.
-
Robert L
- Administratör
-
av HampZZ » fre 29 jan 2010, 21:14
hm, ja vad ska man då ha den till? :S
-

HampZZ
- V.I.P.
-
-
av Robert L » fre 29 jan 2010, 21:41
Jag tror Apple haft lite panik över att e-readers och Net-books tar andelar. Faktum är att Apples sämsta tid är runt jul! Det pga att det i princip inte är några reor på Apples produkter, utan det som rensas ut är PC.
Så jag tror att de som kommer att köpa iPad är Applefrälsta som vill ha något att läsa böcker på, se filmer (lagliga), surfa, kolla mailen och lyssna på musik med. Ungefär det som man gör på sin Net-book -redigear bilder, körariktiga program på som Office, Photoshop mm.
Har inte kunnat se om man kan installera någon skrivare på iPad, men då man inte kan det på iPod så lär det inte vara PnP för skrivare på denna heller.
Tyvärr får de fortsätta hoppas på att sidorna de skall se på inte har Flash appar, det stöds fortfarande inte av Apple och Firefox eller IE lär knappast bli godkänt för den heller.
-
Robert L
- Administratör
-
av HampZZ » fre 29 jan 2010, 22:23
ja fast allt det kan man redan i nästan ALLA nya mobiler... bara med mindre skärm.
-

HampZZ
- V.I.P.
-
-
av xTZ » lör 30 jan 2010, 11:26
det finns ju så bra touch operativ och då väljer man det simpla... inte bra där apple. okej att det kommer program som passar, men inget 'bra' för fotoredigering... hela touchsystemet är enkelt, menar att.. känns som själva "touchpaden" på min macbook är mer komplicerad, när apple har ett så bra touchsystem och gör denna floppen... usch usch.. hoppas de iPad v2 kommer vara bra ist! haha  hoppas kan man ju alltid 
'Patrik Dahlgren' 
-

xTZ
- Medlem
-
av zmith » lör 30 jan 2010, 16:45
Lasse: Sant, byt ut iphone mot ipod touch istället!  Men jag är nog iaf lite inne på xTZs spår. Tror att det kan bli något riktigt bra av den i framtiden, men just nu är den lite, fel. Fast visst, gemeneman som ligger och surfar, mejlar och tittar på en och annan bild hemma i soffan så är den ju perfekt! Fick jag välja mellan en iPad och en netbook skulle ju valet vara enkelt i alla fall!
-

zmith
- V.I.P.
-
-
Återgå till Tipsa oss om nyheter